Burko

Spoločnými silami zvládneme všetko

Archív Júl - August - September 2019 Zdravie nadovšetko Žime zdravo s profesorkou Katarínou Horákovou

Zdravé srdce začína so zdravým životným štýlom

Zníženie rizika srdcových chorôb, infarktu a mŕtvice, zabezpečíme takým životným štýlom, ktorý podporuje zdravie nášho srdca.

Doslova všetko, čo robíme pre svoje zdravie, má vplyv na to, ako efektívne bude fungovať i naše srdce. A tak ako efektívne vykonáva srdce svoje funkcie, určuje sa kvalita nášho života. To je dôvod, prečo nasledujúcich šesť tipov určených pre zachovanie zdravia srdca platí pre každého, bez ohľadu na vek alebo zdravotný stav.

Uvedené zásady špecificky zameriavam na boj proti chronicky pretrvavájúcemu nízkemu stupňu zápalu v tele, čo mnohí odborníci považujú za hlavnú príčinu ochorenia srdca. Výskum skutočne potvrdil, že vnútorný zápal vedie k oslabeniu a k prasknutiu arteriálnych plátov, čo spôsobuje infarkt a mŕtvicu. Dôkazom toho je, prečo viac než polovica ľudí, ktorí majú infarkty a mozgové príhody pritom nemajú zvýšenú hladinu cholesterolu.
Dr. Stephen Sinatra, svetovo uznávaný kardiológ, po úspešnej liečbe tisícov pacientov došiel k presvedčeniu, že priamy útok na zápal správnou stravou, prírodnými výživovými doplkami a zmenou životného štýlu vhodného pre zdravie srdca, je najlepší spôsob liečby a prevencie ochorení srdca. Takže zlepšime zdravie svojho srdca, znížme riziko srdcových ochorení, infarktu a mŕtvice, a nakoniec dosiahnime svoj cieľ – celkové zdravie a wellness. To všetko môžeme dokázať, ak si osvojíme týchto sedem tipov určených pre maximalizáciu zdravia srdca.

TIP ČÍSLO 1 PRE ZDRAVÉ SRDCE
ZDRAVÁ STRAVA

Jesť správne je základom dobrého zdravia. Potraviny poskytujú nášmu telu vitamíny, minerály a ďalšie živiny, ktoré potrebuje na tvorbu a spaľovanie energie, svoju ochranu či zbavovanie sa odpadu. Z tohto dôvodu, druh a kvalita potravín, ktoré každodenne prijímame, má primárny vplyv na to, ako optimálne telo môže vykonávať svoje životne dôležité funkcie. Na základe poznatkov a vlastných skúseností už pred rokmi som dospela k záveru, že najvhodnejšia je kombinácia takej stravy, ktorú praktizujú ľudia na gréckom ostrove Kréta (tiež známa ako stredomorská strava) a diéta bežná medzi ľuďmi žijúcimi na ázijskej strane Pacifiku doplnená o zelené potraviny, ktoré sa stali podkladom pre moju potravinovú pyramídu (viac pozri moju knihu ODDELENÁ STRAVA: PRE ZDRAVIE).

Prečo to tu uvádzam, akú to má súvislosť so zdravím srdca?
Stredomorská strava je bohatá na čerstvé ovocie a zeleninu, celozrnné výrobky, čerstvé ryby, rôzne druhy fazule, mononenasýtený olivový olej, omáčky občas ochutené nejakým jahňacím, morčacím alebo kuracím mäsom a mliečne výrobky. Diéta, ktorej dávajú prednosť v oblasti Pacifiku, je bohatá na ryby, čerstvú zeleninu a ovocie, miestne zozbierané morské riasy a sójové produkty.

Vďaka čomu je táto strava prospešná zdraviu srdca? 
Vďaka tomu, že je bohatá na:
• Omega-3 mastné kyseliny, ktoré potláčajú zápal.
• Antioxidanty, ktoré zase chránia naše cievy pred poškodením.

TIP ČÍSLO 2 PRE ZDRAVÉ SRDCE
CIELENÉ VÝŽIVOVÉ DOPLNKY

Možno sa čudujete, prečo, keď sa zdravo stravujem a dodržiavam Tip číslo 1 pre zdravé srdce, budem ešte potrebovať výživové doplnky. To je dobrá otázka. Je iba jedna odpoveď, že žiadna diéta nie je stopercentne spoľahlivá.
Bez ohľadu na to, ako kvalitne jeme, je ťažké zaručiť, že trvalo poskytujeme nášmu telu správne množstvo živín. Vekom sa znižuje schopnosť vstrebávania niektorých živín a navyše mnohé lieky na predpis spôsobujú odčerpávanie základných živín. A tak priebehom času naše telo môže trpieť významným nedostatkom živín, čoho následkom sú potom vážne zdravotné problémy. Preto pre optimálne zdravie srdca, i všeobecný celkový zdravotný stav, odporúčam obohatiť a doplňovať svoj jedálny lístok s niekoľkými základnými výživovými doplnkami, ktoré podľa dnešných poznatkov výskumu je užitočné doplniť v závislosti od naších konkrétnych zdravotných potrieb. Konečne, každý so srdcovými zdravotnými problémami by rozhodne mal podľa Dr. Sunatru, užívať takzvanú „úžasnú štvoricu.“ Takto pomenoval štyri výživové doplnky: koenzým Q10, L-karnitín, horčík a D-ribóza, ktoré sú najdôležitejšie pre výrobu energie v bunkách. A to je veľmi dôležité najmä pre srdce, ktoré vyžaduje viac energie, okrem mozgu, než akýkoľvek iný orgán v tele. V tejto súvislosti si treba uvedomiť, že čím viac energie je srdce schopné vyrábať, tým bude výkonnejšie. Zabránime tak predčasnej únave, ktorá je sprievodným znakom pri chorobách srdca a budeme môcť byť opäť aktívnejší.

Kto je Dr. Sinatra a jeho „úžasná štvorica?“
Viac si prečítate v knihe Ako mať z dravé srdce a cievy v každom veku

TIP ČÍSLO 3 PRE ZDRAVÉ SRDCE
PRAVIDELNÉ CVIČENIE

Žiadny iný z tipov pre zdravé srdce nemá tak okamžitý a dlhodobý vplyv na naše zdravie srdca a všeobecné blaho, ako pravidelné cvičenie. Už jednoduché cvičenie posliní naše srdce a obehový systém, buduje vytrvalosť a zlepší stav našej mysle.

TIP ČÍSLO 4 PRE ZDRAVÉ SRDCE
DUŠEVNÁ A TELESNÁ ROVNOVÁHA

Správne spojenie medzi mysľou a telom je jeden z tipov pre zdravé srdce, ktoré sa často prehliada, ba dokonca sa nepripúšťa. Priveľa ľudí, vrátane odborníkov, si neuvedomuje, že je priamy vzťah medzi fyzickými pocitmi a emóciami. Toto spojenie existuje, je skutočné a je súčasť nášho fyzického zdravia. Je veľmi dôležité nielen ovládať, ale aj zneškodniť stres, pestovať pozitívny postoj k životu, nedusiť v sebe emócie, podporovať pocit šťastia, smiech a hľadať duchovný mier.

TIP ČÍSLO 5 PRE ZDRAVÉ SRDCE
DETOXIKÁCIA ORGANIZMU

Bez ohľadu na to, ako sa nám podarí udržiavať naše zdravie, nemôžeme zatvárať oči pred skutočnosťou, že žijeme v toxickom svete. Náš imunitný systém, ktorý nepretržite pracuje 24 hodín a sedem dní v týždni, neustále obliehajú nečistoty zo vzduchu, ktorý dýchame, jedlo, ktoré jeme, vodu, ktorú pijeme a chemikálie, ktoré sa hromadia na našej koži. A nielen životné prostredie, ale aj patogénne mikroorganizmy a parazity žijúce v našom tele sú zdrojom toxických látok.

O tom ako detoxikovať organizmus sa dočítate v knihe DETOXIKÁCIA ORGANIZMU Ako si zlepšiť kvalitu života.

TIP ČÍSLO 6 PRE ZDRAVÉ SRDCE
ODKYSLENIE ORGANIZMU – nastolenie acidobázickej rovnováhy

Jedna z najrozšírenejších a najzákernejších príčin chorôb, ktorá sužuje našu spoločnosť, je prekyslenie organizmu – acidóza.
Ide o taký stav organizmu, v ktorom sa akumuluje väčšie množstvo kyselín, ako je telo schopné spracovať. Acidóza sa z lekárskeho hľadiska považuje za súčasť patologického prejavu niektorých chorôb. Často sa však možno stretnúť s názorom, že v postate ide o normálny stav.

TIP ČÍSLO 7 PRE ZDRAVÉ SRDCE
VODA ZÁKLAD ŽIVOTA

Dôležitosť vody je viac ako samozrejmá. Skúsenosťou mnohých ľudí je, že odvtedy, čo začali dbať o svoj pitný režim, sa cítia oveľa lepšie. Starí mladnú a chorí sa uzdravujú. Voda pomáha navrátiť telu jeho stratenú pružnosť a vitalitu.
Prečo musíme pravidelne piť vodu?
Človek vydáva potením, močom a stolicou denne veľké množstvo vody. Keďže voda v ľudskom organizme slúži na rôzne účely, musíme ju neustále opakovane pravidelne každodenne pitím dopĺňať. Biologické procesy ako sú cirkulácia, trávenie, vstrebávanie a vylučovanie závisia od vody. Tvorí základ krvi, lymfy, chráni srdcové svaly a mlado vyzerajúcu kožu, maže kĺby a orgány a reguluje teplotu tela. Teda nemôžeme bez nej fungovať.

TIP ČÍSLO 8 PRE ZDRAVÉ SRDCE
UZEMNENIE

Ide opätovné prepojenie s prvotnou liečivou energiou Zeme, a to buď tým, že chodíme naboso vonku po tráve alebo sedíme, či ležíme na špeciálnom vodivom zariadení (poduška na podlahe alebo v posteli), ktoré sa zasúva do uzemnenej elektrickej zásuvky. Obidva spôsoby umožňujú vstup voľných elektrónov zo zemského povrchu do nášho tela, čo synchronizuje všetky naše bioelektrické systémy a mocne zníži zápal – skutočnú príčinu ochorenia artérii.

Ďalšie, podrobnejšie informácie o tipoch pre zdravé srdce nájdete v knihe Ako mať zdravé srdce a cievy v každom veku.