Burko

Spoločnými silami zvládneme všetko

Archív Október 2016 Zdravie nadovšetko Žime zdravo s profesorkou Katarínou Horákovou

Klíčky – silná výživa v „malých balíčkoch“

Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako dosiahnuť optimálne zdravie, je jesť veľa ekologicky pestovaných potravín. Klíčky poskytnú ešte silnejšiu alternatívu, môžu ponúknuť jednu z najvyšších úrovní výživy. Najlepšie zo všetkého je, že môžeme si ich pestovať ľahko a  lacno priamo doma. Sú vynikajúce najmä v zimných mesiacoch, keď je vonkajšie záhradníctvo obmedzené alebo vylúčené.

Ďalšou veľkou výhodou je, že vyrastené klíčky nemusíme variť. Je to skvelý spôsob, ako začať experimentovať a radovať sa z pestovania si vlastného jedla. Na rozdiel od záhradníčenia je navyše krásne, že môžeme žať naše jedlo počas, približne, jedného týždňa od začatia procesu.Čo presne sú výhonky, a čo je na nich tak výživné?
Mnohé z potravín, ktoré jeme začínajú svoj rastlinný život ako klíčky. Počas klíčenia semeno praskne, otvorí sa a  začne vysielať korienky a stonku s  lístkami vykukujúcimi nahor z pôdy do vzduchu. Keďže klíčiaca fáza rastu je tak unikátna v živote rastliny, pred rokmi sa výskum sústredil s osobitným záujmom na možné zdravotné výhody, ktoré by mohli súvisieť s touto fázou rastu. Uskutočnil sa celý rad analýz, ktoré potvrdili, že klíčky sú síce malé, ale sú plné výživy vrátane vitamínov, minerálnych látok, antioxidantov a  enzýmov, ktoré pomáhajú chrániť pred poškodením voľnými radikálmi.Zistilo sa, že žerucha potočná známa tiež ako potočnica lekárska (Nasturtium officinale), je absolútny motor výživy. V skutočnosti je vôbec nutrične najvýživnejšia zelenina. Obsahuje sedemnásť živín vrátane draslíka, vlákniny, bielkovín, vápnika, železa, tiamínu, riboflavínu, niacínu, kyseliny listovej, zinku a vitamínov A, B6, B12, C, D, E a K – a v štúdii uverejnenej v roku 2014 v časopise Preventing Chronic Disease žerucha získala perfektných 100 bodov.Ďalšie zrná, orechy, semená vhodné na klíčenie:
• lucerka: dobrý zdroj vitamínov A, B, C, D, E, F a K,
• pšenica: vysoký obsah vitamínov B, C, E a veľa minerálnych látok,
 fazuľa: dobrý zdroj bielkovín, vlákniny a vitamínu C,
• šošovica: obsahuje 26 percent bielkovín a môže sa jesť bez varenia,
• ružičkový kel: dobrý zdroj vlákniny, mangánu, draslíka, cholínu, vitamínov skupiny B, antioxidantov a  ďalších fytochemikálií na podporu zdravia,
• brokolica: bohatá na  proteíny, vápnik, vitamín K, kyselinu listovú, draslík, lingany a  glukozinoláty. Antioxidačné vitamíny C a E, betakarotén a stopový prvok selén spoločne chránia srdce pred radikálmi. Nachádza sa v nej tiež významná sírna fytoživina pre srdca – sulforafan. Brokolica ho, zo všetkej kapustovitej zeleniny, obsahuje najviac.
Štúdia realizovaná výskumníkmi v Imperial College v  Londýne pred niekoľkými rokmi ukázala, že sulforafan nemá len protirakovinové účinky, ale má aj schopnosť zabrániť zápalu v niektorých „rizikových“ oblastiach artérií. Malé množstvo čerstvých klíčkov brokolice obsahuje toľko ochrany pre srdce a  proti rakovine, ako väčšie množstvo zrelej zeleniny. Podľa vedcov z Johns Hopkins University v 5g klíčkov je také isté množstvo sulforafanu ako sa nachádza v 150g zrelej brokolici. Skutočne, rozborom sa zistilo, že 3 dni staré výhonky brokolice (alebo karfiolu) obsahujú od 10 do 100-krát viac sulforafanu než sa nachádza v rovnakom množstve dospelých rastlín.
Takže, ak hľadáme lacnú superpotravinu, sú to klíčky. Výhodou je, že ich konzumujeme v surovom stave.

A tu je ďalších 5 dôvodov, prečo pravidelne zaradiť do svojej diéty klíčky: 
1. Tým, že obsahujú až 100-krát viac enzýmov ako surové ovocie a zelenina, naše telo získava viac vitamínov, minerálov, aminokyselín a esenciálnych tukov z potravín.
2. Majú lepšiu kvalitu bielkovín, väčší obsah vlákniny.
3. Obsah vitamínov a  esenciálnych mastných kyselín v priebehu klíčenia sa tiež dramaticky zvyšuje. Napríklad, v závislosti od druhu klíčku, obsah živín sa môže zvýšiť až o 30-násobok pôvodnej hodnoty v priebehu niekoľkých dní klíčenia. Slnečnicové semená a hrach sa nachádzajú na začiatku zoznamu všetkých semien, ktoré môžeme nechať naklíčiť a sú zvyčajne asi 30-krát výživnejšie ako biozelenina, ktorú dopestujeme v našej záhrade.
4. Minerály, ako sú vápnik a horčík, sa počas klíčenia naviažu na bielkoviny, čím sa stávajú pre telo lepšie využiteľné.
5. Klíčky môžeme ľahko pestovať vo svojej vlastnej kuchyni, takže presne vieme, čo jeme. A pretože sú veľmi lacné, cena neposkytuje žiadne ospravedlnenie, prečo sme si ich nemohli dovoliť.

Ako ich pestovať? 
Brokolicové klíčky vyzerajú a chutia podobne ako lucernové a doma sa ľahko dopestujú aj pri obmedzenom priestore. Dôležité je, aby sme používali organické semená. Z kila semien pravdepodobne vypestujeme viac ako 10kg výhonkov a zo spomínaného prepočtu výskumníkov to môže znamenať toľko fytochemikálií chrániacich pred rakovinou a pred zápalom v niektorých rizikových oblastiach našich artérií, ako sa nachádza v 100kg brokolice.

Ak nemáme špeciálnu nádobu na klíčenie semien postupujeme nasledovne:
• na jeden deň zalejeme vodou v pohári 5g semien brokolice, pričom ich jedenkrát počas dňa prepláchneme
• potom ich necháme doklíčiť vo vlhkej miske a denne ich raz – dvakrát preplachujeme, aby sme zabránili rastu plesní,
• konzumujeme ich vtedy, keď sú klíčky 3 až 5mm dlhé.
Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako dosiahnuť optimálne zdravie, je jesť veľa ekologicky pestovaných potravín. Klíčky poskytnú ešte silnejšiu alternatívu, môžu ponúknuť jednu z  najvyšších úrovní výživy. Najlepšie zo všetkého je, že môžeme si ich pestovať ľahko a  lacno priamo doma. Sú vynikajúce najmä v zimných mesiacoch, keď je vonkaj- šie záhradníctvo obmedzené alebo vylúčené.

Na posypanie šalátov a jedál, najmä v zime, je veľmi dobrá žerucha.

Postup na  jej vypestovanie je nasledujúci: semeno žeruchy siatej na  jeden až dva dni rozvrstvíme na buničitú vatu vo vlhkej miske a  každý deň pridáme čerstvú vodu. Keď sa na vate zazelenie „lúčka“ (asi za 3 až 4 dni) a každá rastlinka má hore po dvoch lístkoch, denne striháme po jednej polievkovej lyžičke pre dospelú osobu, deťom po  jednej kávovej lyžičke. Posýpame ňou šaláty alebo rôzne iné jedlá.

Knihy si môžete zakúpiť v eshope www.zelenyjezko.sk a www.martinus.sk


Na našom webe nájdete aj ďalšie články od pani profesorky Horákovej. Viac tu. 

 

Archív článkov je tu.
Čítajte aj informačný portál Inak obdarení.