Burko

Spoločnými silami zvládneme všetko

Archív Júl 2016 Zdravie nadovšetko Žime zdravo s profesorkou Katarínou Horákovou

Cielená pomoc pri chudnutí

Skúsenosti hovoria, že kto začal na sebe pracovať a  dodržal pravidlá oddelenej stravy, bez ohľadu na vek dospel k úspechu a  spokojnosti. Stratil na  hmotnosti, zoštíhlel v páse, v bokoch a navyše sa aj zdravotne začal cítiť oveľa lepšie. A predsa nie každá prívrženkyňa oddelenej stravy celkom šťastím zaplesala.

Namiesto mnohých kilogramov zhodila oveľa menej ako očakávala a namiesto radosti vznikla veľká nezodpovedaná otázky: Prečo? Prečo to u mňa nefunguje a u väčšiny áno? A  takéto otázky sa objavovali aj v ankete časopisu Ženský magazín. „Prečo som neschudla aspoň jeden kilogram?“ pýta sa Katarína G. zo Žiliny. Alebo z Košíc priš-la otázka Jany B: „Prečo sa už teraz moja hmotnosť neznižuje?“ Viete, neboli by sme ľuďmi, keby sa nám nevyskytovali nejaké problémy. Pokúsme si i na takúto otázku odpovedať.
Videli ste niekedy v prírode zvieratá ako srnku, jeleňa, zajaca či líšku, aby boli obézne? Nuž a prečo teda živočíchy v divokej prírode nadmerne netlstnú? Odpoveď je jednoduchá. Pretože sa starajú o bohaté zásobovanie minerálmi a predovšetkým vitamínmi. Hoci vôbec nie zámerne. My ľudia, naopak, záhadne dychtíme po potravinách ktoré môžeme smelo nazvať „ prázdnymi“, po koláčoch, sladkostiach, lúpanej ryži, tukom nasiaknutých zemiakových hranolčekoch či po vylúhovanej zelenine z konzerv. Pre nedostatok času narýchlo zhltneme hotové jedlá, ktoré sú síce rafinovane okorenené, ale často už dávno stratili svoju životodarnosť.Súhra troch mechanizmov 
V ostatných rokoch veda odhalila mechanizmy, ktoré pomáhajú získať štíhlosť línie a čoraz viac blednú pojmy diéta a kalórie.
Každý človek sa môže stať natrvalo štíhlym celkom bez diéty! – tvrdia odborníci, obzvlášť na  kalifornskej vysokej škole – centre zdravotnej revolúcie. Rozhodujú o tom tri biochemické procesy v našom tele:
1. Najprv musí prejsť tuk z  tukových podušiek na bruchu a bokov do krvi.
2. Potom sa musí dostať z krvi do buniek.
3. Napokon sa musí tuk v telovej bunke úplne spáliť.
Ak jeden z týchto mechanizmov nie je „v poriadku“, vôbec sa nám nepodarí zoštíhlieť, hoci by sme absolvovali akúkoľvek diétu.
Ako teda na to?
Kedy je možné tuk z bunky dostávať von? 

Najprv si povedzme, ako sa menia tukové bunky pri nadváhe. U väčšiny obéznych a vôbec u  ľudí s nadváhou sú v  tukových bunkách molekuly tuku (triglyceridy) uzavreté ako v trezore. Pri nesprávnom stravovaní nové a nové triglyceridy nezadržateľne prúdia a tlačia sa dovnútra čoraz škaredšej a žltšej tukovej bunky, pričom žiadna z molekúl tuku nemá chuť bunku opustiť. I keď sú v nej doslova napchaté. Nuž a keďže tukové bunky môžu prijímať neobmedzené množstvo tuku potom u obézneho človeka sú až 100-krát väčšie ako u štíhlych osôb.
V tejto súvislosti sa natíska otázka: Kedy sa môže tuk z bunky dostávať von? Býva to pri strese, keď organizmus potrebuje novú energiu a tuk využíva ako pohonnú látku. A takým kľúčom na otvorenie tukových buniek a  uvoľnenie triglyceridov sú stresové hormóny, napríklad adrenalín, ktorý vyrába nadoblička. Adrenalín je aktívny napríklad pri hlade, telesnej činnosti, ale aj pri každej forme stresu. No v noci, počas spánku sa netvorí. Príroda si tento problém vyriešila pomocou rastového hormónu. Stopové množstvo tohto hormónu sa 70 minút po zaspaní objaví v krvi a nahradí funkciu adrenalínu. A  tak sme sa dostali k prvej odpovedi. Sú to rastové hormóny, ktoré udržujú zvieratá žijúce vo voľnej prírode štíhle a ráno nabité energiou. Starajú sa o to, aby sa tuk nemohol nadlho uložiť v bunkách, ale aby sa využil na tvorbu energie. Poznáte napríklad ten energetický spev a džavot vtákov pri brieždení? Niečo podobné sa odohráva aj u detí, sú štíhle a stále neposedné. Platí to aj u dospelých. Vďaka nočnému rastovému hormónu sú štíhli a ráno výkonní. Avšak ľudia s nadváhou, až obézni majú veľmi nízke hodnoty rastového hormónu v krvi, alebo ich mozgový prívesok zodpovedajúci za výrobu tohto zoštíhľujúceho hormónu nie je správne vyživovaný. U týchto ľudí vlastná aktívna nočná fáza odtučňovania neexistuje. Ale tomu sa dá pomôcť, konštatujú americkí biochemici. Ich zázračná rada je nasledujúca.Karnitín loví tukové molekuly z krvi
A to je už tá druhá podmienka k zoštíhleniu – zablokovanie vstupu tukových molekúl cirkulujúcich v krvi do tukových buniek. Na tento účel má metabolizmus zvláštneho poverenca – karnitín (tzv. vitamín Bt), ktorý sa syntetizuje v pečeni a v obličkách z dvoch aminokyselín pri spoluúčasti železa a  vitamínu C. Ten akoby sedel na bunkovej membráne, každú okolo plávajúcu molekulu tuku „uchopí a zavlečie“ do vnútra telovej bunky k mitochondrii, ktorá je akousi pieckou bunky. Tu sa tuk spaľuje a premieňa sa na silu a  vitalitu. AVŠAK POZOR! Bez karnitínu a iných látok sa tuk v bunke nikdy nespáli. Namiesto toho ostáva cirkulovať v nebezpečnom množstve v krvi a vtedy môžeme už iba snívať o tom, že zoštíhlieme.Tlstý alebo chudý? To rozhodne tyroxín!
Nestačí však, že molekuly tuku vďaka karnitínu šťastne pristáli v telovej bunke, musia sa ešte spáliť. To sa podarí len vtedy, ak je prítomný „kurič“, ktorý zapáli energetickú piecku. Tento kurič sa volá tyroxín. Je to hormón z našej štítnej žľazy.Tyroxín
Bez tyroxínu ostávajú piecky studené. Molekula tyroxínu je zložená z dvoch tretín zo vzácneho stopového prvku jódu a  z jednej tretiny zo základného stavebného kameňa tyrozínu, ktorý je v mäse, rybách, hydine a  nízkotučnom syre. Ak má štítna žľaza dostatočnú zásobu týchto surovín, denne vyprodukuje jednu stotinu gramu tyroxínu. Tá stačí na  to, aby počas 24 hodín zapaľovala všetky piecky v 70 biliónoch buniek tvoriacich naše telo. Lenže molekula tyroxínu v krvi je veľmi ľahko zraniteľná voľnými radikálmi, a preto u mnohých ľudí sa iba pätine týchto molekúl vyplavených zo štítnej žľazy podarí preniknúť do buniek. Teda sklon k tlstnutiu nemusí byť vždy zapríčinený len zníženou funkciou štítnej žľazy. V skutočnosti funguje štítna žľaza často lepšie, ale jej hormóny ničia v krvi voľné radikály, a preto ostáva koncentrácia hormónov v krvi stále nízka. Našťastie molekuly tyroxínu majú špeciálneho ochrancu – vitamín C. Ak trikrát až päťkrát denne zjeme čerstvé ovocie alebo zeleninu, zvýši sa podstatne hladina vitamínu C v krvi a v tomto prostredí sa voľné radikály už necí- tia dobre. Neodvážia sa potom vôbec vstúpiť do  krvi. Tak sa dostanú citlivé molekuly tyroxínu do telových buniek a môžu konečne navodiť proces spaľovania.

Netreba sa vzdať sa a skúsme ešte navyše…
Jesť veľa sacharidov, ale výhradne v  najzdravšej podobe – ovocie, šaláty, zelenina, zemiaky, celozrnné produkty a  nelúpaná ryža. 

Viac sa dočítate v knihe Oddelená strava – pre zdravie.

Knihy si môžete zakúpiť v eshope www.zelenyjezko.sk a www.martinus.sk


Na našom webe nájdete aj ďalšie články od pani profesorky Horákovej. Viac tu. 

Archív článkov z časopisu Júl 2016

 

Články z časopisu môžete čítať na našom informačnom portáli.