Burko

Spoločnými silami zvládneme všetko

Archív Apríl 2015 Janka Truhlíková Prekopová Ubytovanie bez bariér

Cestovanie lietadlom

Dnes si poradíme, ani človek na invalidnom vozíku sa nemusí báť cesty lietadlom. Tu máme zopár rád pre imobilných cestujúcich. Ja sama som s invalidným vozíkom a *manželom navštívila viacero krajín.

Do  skupiny cestujúcich so zníženou mobilitou patria osoby s  akýmkoľvek druhom zdravotného znevýhodnenia. Cestujúci so zníženou mobilitou majú bezplatný nárok na  asistenčné služby pri prechode letiskom. Všeobecný postup na  využitie asistenčných služieb:
• cestujúci je povinný potrebu asistenčných služieb ohlásiť najneskôr do 48 hodín pred plánovaným odletom svojej leteckej spoločnosti alebo cestovnej kancelárii/agentúre,
• po  príchode na  letisko by mal cestujúci so zníženou mobilitou vyhľadať kontaktné miesto pre asistenčné služby, ktoré sa obvykle nachádza pri hlavnom vchode do  odletovej haly alebo na ľahko dostupnom mieste v termináli,
• pomocou určeného telefónu resp. oznamovacieho tlačidla ohlási cestujúci svoj príchod asistenčnému pracovisku,
• pridelený pracovník cestujúceho vyzdvihne a  asistuje mu pri všetkých formalitách od  zaregistrovania do  prepravy až po nastúp cestujúceho na palubu lietadla.Zdravotné problémy a potvrdenie od lekára Niektoré letecké spoločnosti vyžadujú pri zdravotných komplikáciách potvrdenie od lekára nie staršie ako 6, 7, 10 či 14 dní. Niektorí dopravcovia vyžadujú potvrdenie o zdravotnom stave cestujúceho na predpísanom formulári, tzv. Travel Clearance form, Fit to fly, MEDIF (Medical Information Form). Obvykle nájdete tento formulár na webovej stránke spoločnosti, s ktorou sa chystáte letieť, a to v sekcii Prepravné podmienky.V  prípade, že cestujúci nemá potvrdenie od  lekára na  predpísanom formulári požadovanom leteckou spoločnosťou, nemusí byť pripustený na odlet. Potvrdenie o  zdravotnom stave musí mať cestujúci pri sebe pri vybavení na  check-in pulte a počas celej doby letu.
Napr. spoločnosti Travel Service a  SmartWings ho vyžadujú v týchto prípadoch:
• infarkt (do 21 dní od udalosti),
• mŕtvica (do 10 dní od udalosti),
• novonarodené deti (do 7 dní od pôrodu)
• choroba z dekompresie,
• pneumotorax (do 14 dní od udalosti),
• požiadavka na službu nosítok/pri cestovaní s inkubátorom,
• potreba zdravotníckeho kyslíku počas letu,
• neschopnosť pri sedení udržať vzpriamenú pozíciu,
• poranenia hlavy (do 14 dní od udalosti),
• zlomeniny,
• sadra na ruke alebo nohe,
• nekomplikované jednoduché tehotenstvo (od 26. do 34. týždňa),
• nekomplikované viacpočetné tehotenstvo (od 20. do 28. týždňa),
• ťažká žilová trombóza,
• ťažká duševná choroba (cestujúci musí cestovať so sprievodom),
• akákoľvek vážna alebo akútna infekčná choroba (vrátane ovčích kiahní).

Lekárske potvrdenie alebo iný hodnoverný doklad (napr. preukaz pacienta) treba ukázať na bezpečnostnej kontrole v prípade, že má cestujúci v tele voperovaný kovový predmet, kardiostimulátor, potrebuje inzulínové perá alebo tekuté lieky s obsahom balenia väčším ako 100ml. Potvrdenie by malo byť v  slovenskom aj anglickom jazyku, nemusí byť úradne overené, nemá predpísaný vzor.

Janka Prekopová

close

Prajeme príjemné čítanie a ďakujeme za zdieľanie