Burko

Spoločnými silami zvládneme všetko

Archív Júl - August - September Zdravie nadovšetko Žime zdravo s profesorkou Katarínou Horákovou

Ako piť a jesť v lete

Ako piť a jesť v letePrechod od letného obdobia býva plynulý a pre väčšinu ľudí bez dramatických zvratov. Leto je obdobie so zníženým metabolizmom a sila trávenia je najslabšia z celého roku. Toto vysvetľuje, prečo väčšina ľudí stráca chuť na jedlo a predovšetkým má záujem o chladné nápoje. Mali by sme svoje telo
poslúchnuť a nenútiť ho zbytočne do jedenia, pretože jedlo aj tak dôkladne nestrávi.

Najmä koncom leta – pred príchodom jesene – sa trávenie najviac oslabí. Mäso, víno (maximálne 1 až 2 dcl), slané, kyslé, štipľavé, a horúce jedlá sú v letnom období nevhodné. Prevahu pri konzumácii potravín by malo mať surové ovocie a surová zelenina.

Letný pitný režim
Už viac rokov za sebou zažívame leto naozaj horúce, ktoré ľudský organizmus veľmi vyčerpáva. Čo teda robiť, aby sme toto ročné obdobie prežili čo najprijateľnejšie?
Mali by sme si udržiavať vnútorné prostredie svojho tela v úplnom poriadku – dostatočným prijímaním tekutín, čo predstavuje počas horúceho leta minimálne tri až tri a pol litra denne.
Ak strata tekutín výraznejšie presahuje ich príjem, môžu nastať rôzne komplikácie:
poruchy krvného obehu, svalové kŕče, bolesti hlavy, triaška, nevoľnosť, kolaps, tepelný šok.
Uprednostňujeme predovšetkým čistú, najlepšie filtrovanú vodu.
Nápoje, ktoré v lete konzumujeme by mali mať určité vlastnosti. Nesmú byť príliš studené. Prechladené až ľadové tekutiny sa v organizme správajú ako voda na rozpálenej platni – „ zasyčia a vyparia sa“. Vlažná voda a nápoje prechádzajú telom postupne a osviežia ho tak podstatne viac. Vhodné sú nesladené ovocné alebo bylinkové čaje, minerálky bez bubliniek neutrálneho charakteru, prípadne dvojnásobne riedené minerálno- vitamínové nápoje.
Nápoje nesmú byť príliš presladené a husté. Liter koly obsahuje napríklad také množstvo cukru, ktoré sa rovná až 24 kockám! Podobné nápoje nám síce chutia, ale príliš nám zaťažujú žalúdok a želané osvieženie neprichádza. Ak im nevieme odolať, tak si ich musíme aspoň dvoj – až trojnásobne zriediť.
Vhodné nápoje dopĺňa aj vhodná strava. Pri veľkých teplotách je dobré konzumovať najmä chladené zeleninové a ovocné šťavy.

Pestré raňajky
Pyré z jabĺk a kokosu (Energetická hodnota jednej porcie 3319 kJ = 792 kcal)
2 veľké olúpané jablká bez jadierok, 3 PL čerstvej kokosovej múčky, 80 g čerstvých mandlí,
2KL medu, 1KL škorice, 50 ml čerstvej jablčnej šťavy
Tento vynikajúci krém je ľahký, sladký a môže byť dokonalý na raňajky pre tých, ktorí si nárokujú „niečo navyše“. Pripravuje sa v elektrickom alebo ručnom mixéri. Jablko a kokos rozmixujeme, polovicu mandlí zomelieme najemno, zvyšok nahrubo. Mleté mandle zmiešame so škoricou a s medom a na záver ochutíme jablčnou šťavou.
Recept je pre dve osoby.

Omáčka z banánov a broskýň (Energetická hodnota jednej porcie 927 kJ = 221 kcal)
1 zrelý banán, 100 ml vody z máčaných hrozienok alebo čerstvá pomarančová šťava, 1 čerstvá alebo mrazená broskyňa, štipka muškátu, štipka kardamómu
Všetky ingrediencie dáme do mixéra a zmixujeme, kým nevznikne krém. Podávame s ovocným šalátom podľa vlastného výberu.
Recept je pre jednu osobu.

Ovocné šaláty
Šalát nazývaný ovocie pre život. (Energetická hodnota jednej porcie 1405 kJ = 335kcal)
½ žltého cukrového melónu, ¼ zeleného cukrového melónu, 300 g bobúľ červeného hrozna, 200 g čučoriedok, ½ ošúpanej papáje bez semien, 80 g máčaných hrozienok, 100 g orechov kešu a 4 čerstvé alebo mrazené neveľké marhule
1. Melóny pokrájame na kocky (zelený na menšie), rovnako pokrájame na kocky papáju.
Do sklenej misy poukladáme hroznové bobule a ovocnú zmes s čučoriedkami a hrozienkami vo vrstvách za sebou.
2. Pripravíme omáčku z marhúľ a orechov kešu tak, že čerstvé alebo zmrazené marhule zmixujeme s posekanými orieškami kešu, až kým nevznikne omáčka.
3. Zmes ovocia v mise polejeme omáčkou a podávame. Šalát sa dávkuje do menších misiek až pri podávaní. Tento recept je určený pre štyri osoby.

Zeleninové šaláty
Farebný šalát

6 listov červeného šalátu, 6 listov zeleného šalátu, 2 rajčiny, 4 PL nastrúhaného zeleru, 2 mrkvy, 1 menšia cvikla, ½ grapefruit, 2KL olivového
oleja.
1. Šalátové listy potrháme na kúsky, pridáme pokrájané rajčiny a nastrúhaný zeler.
2. Najemno nastrúhame mrkvu a cviklu, pokvapkáme olivovým olejom, pridáme do šalátu a dobre premiešame. Ochutíme čerstvo vytlačenou grapefruitovou šťavou.
Recept je pre dve osoby.

Viac zaujímavých receptov nájdete v knihe Oddelená strava – Recepty a diéty.

close

Prajeme príjemné čítanie a ďakujeme za zdieľanie